Avoma lyfter taket för nya utmaningar - Motala

Arkiv

Avoma lyfter taket för nya utmaningar

Laguppställningen på Avoma
Text och bild: Emelie Fredriksson

Ingen minns en fegis. En tanke som måste farit genom Jani Pajalas huvud när han startade Avoma. Idag omsätter företaget mångmiljonbelopp. Det här är berättelsen om hur företaget som jobbar med turbinunderhåll blev ett av Motalas Gasellföretag.

Att vara verksam inom industrisektorn är inget för den med harhjärta. Det har hänt att Jani Pajala lyft luren till sitt försäkringsbolag för att höja försäkringsvärdet till miljardbelopp.

Varför då brukar de undra. Det handlar om ett nytt jobb och värdet på deras verksamhet, men oroa dig inte. Vi är duktiga har jag svarat, säger Jani med ett leende.

På Avoma ligger fokus på de stora kuggarna som får vårt samhälle att bokstavligt talat gå runt. Underhåll av turbiner men även service och konsultation för den tunga industrin, bland annat kraftvärme, kärnkraft, pappersbruk och raffinaderier. Man jobbar med stora komponenter som väger någonstans mellan 800 och 1200 ton.

Vi jobbar främst med turbinunderhåll och underhåll av roterande utrustning, men det faller sig naturligt att vi också får jobba med tillhörande delar som pumpar och olika former av växlare och kylare. Det är sårbart att stänga ner en elgenererande industri för akutservice. När det står still tillverkas heller ingen el. Det är inte ett helt okomplicerat jobb. Därför erbjuder vi också projektledning och teknisk rådgivning, förklarar Jani.

Gasellföretag 2020

För att utses till Gasellföretag behöver man bland annat ha en nettoomsättning som överstiger tio miljoner och minst ha fördubblat sin omsättning mellan en period på fyra år.

Jag har aldrig strävat efter att vinna utmärkelser, men att få det är så klart jättekul. Det är ett bevis på att det går bra för oss. Det är ovanligt att företag som jobbar inom industrisektorn utnämns till Gasellföretag, jag var så klart tvungen att ta en kik på vad Gasellpriset innebar och vilka företag som tidigare nominerats.

På bara 1,5 år har Avoma gått från att vara enbart Jani på kontoret, till ytterligare tre personer. Nu finns också Evelina Stadig som jobbar med HR, David Johnson som kvalitets- och kundansvarig och Daniel Johansson som KAM och kundansvarig.

Det är den bästa investeringen jag har gjort. Jag klarade av att sköta det mesta sedan starten 2014 och fram till runt åtta anställda. Men bolaget ökade omsättningen med över 500 procent mellan 2014 och 2019, min vardag var helt något annat. Att återinvestera i bolaget med mer tjänstemän föll sig helt naturligt, säger Jani.

Idag har Avoma 14 personer anställda med minst det dubbla under högsäsong. Det beror på att många jobbar under olika former av projekt- och säsongsanställningar. Främst verkar företaget i Sverige och Finland, men Avoma har kunder runt om i Europa.

Resemontör är ett speciellt jobb. Tidigare har det funnits många som har velat ha den här typen av anställningar för att man kanske har haft hus i andra länder eller inte vill jobba året om. Att ha cirka 200-220 resdagar om året är såklart påfrestande. Jag upplever att de blir färre och färre, och det håller på att bli svårare att hitta folk. Jag anställer i många fall de som en gång lärde upp mig. Det gamla gardet. När de går i pension kan det bli tufft. Arbetslivsfarenhet är allt!

Som för många andra har också pandemin påverkat verksamheten. För lite mindre än ett år sedan stod Jani framför en fullklottrad tavla med beställda jobb och undrade hur man skulle få ihop det. En vecka senare var den tom.

Sedan dess har vi försökt att hitta nya sätt att jobba på, säger David. Dels har vi digitala kundmöten, men vi har också försökt att hitta nya vinklar.

Både att hitta kortare servicejobb men också att erbjuda närliggande tjänster. Som att bli återförsäljare av produkter vi själva använder och att erbjuda service i vår verkstad som vi håller på att bygga upp, fortsätter han.

Jani (t.h) med sin bästa investering, personalen!

Har pandemin påverkat ert företag positivt?

Evelina: Det har gett oss en spark i ändan. Vi har blivit tvungna att se oss om efter nya jobb och kunder. Så det har skapat jobb också. Så det kan hända att vi får problem när vi väl får börja komma ut till våra gamla kunder.
David: Vi var tvungna att bestämma oss, avveckla eller utveckla. Tyvärr har pandemin också gjort att det har blivit långa leveranser på det vi behöver för att bygga upp vår verkstad, men snart kan vi också sätta igång den verksamheten förhoppningsvis. Service på plats tror jag mycket på.

Hur är det att vara företagare i Motala?

Jani: Det är bra. Jag strävar inte efter att vi blir störst på marknaden, men bäst. Sedan pandemin har vi också lagt krut på att hitta jobb som ligger närmare. Geografiskt ligger Motala väldigt bra. Det finns många större städer max en timme bort och det är lika långt till Stockholm som Göteborg.
Daniel: Vi var nyligen med i en offentlig upphandling och nu i mitten av januari blev det klart att vi fick den. Vi kommer serva Motala kommuns VA-anläggningar i minst två år. Framöver kanske det bli ännu fler Motalabaserade uppdrag.

Hur ser ni på Avomas framtid?

Jani: Just nu simmar vi motströms och pandemin är helt klart kännbar, men samtidigt vet jag att det vänder. Den här tiden på året är normalt en lugnare period, pandemi eller inte. Just nu håller en konstruktör på att ritar på en tillbyggnad för oss. Vår tanke är att bygga till en våning och på så vis får vi ytterligare 150 kvadratmeter till kontor och konferenslokaler. Det kommer bli jättebra. Parallellt renoveras stora delar av vår verkstad. Nya maskiner och utrustning är på väg in. Vi fortsätter gasa och låter bromsen vara.
Evelina: Bara företagen har sina riktlinjer på plats för vad som behövs för att vi ska kunna utföra service under pandemin kommer det bli bättre. Vi är verksamma i en bransch som styrs av lagar och standarder. Man kan inte skjuta på underhåll hur länge som helst. Det handlar till slut om anläggningssäkerhet.

FAKTA

För att utses till Gasell måste företaget uppfylla alla kriterier. Dagens industri gör dessutom en helhetsbedömning av bolaget där ytterligare parametrar som visar på sund verksamhet vägs in.
• En nettoomsättning som överstiger 10 miljoner kronor, enligt den senaste årsredovisningen.
• Minst tio anställda, enligt den senaste årsredovisningen.
• Minst fördubblat sin omsättning, om man jämför det första och det senaste räkenskapsåret i den fyraåriga undersökningsperioden.
• Ökat sin omsättning varje år de senaste tre åren.
• Ett positivt samlat rörelseresultat för de fyra senaste räkenskapsåren.
• I allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner.
• Sunda finanser.