Huvudmeny

Arkiv

Boom av utländska turister

Juni har bara börjat och redan syns en positiv förändring av resemönstret bland Motalas turister. Ovanligt många utländska turister har hittat till sjöstaden, väldigt tidigt på säsongen. Den nya besöksservicen sätts nu på prov.

Mitt i cykelveckan är turisterna som väntat många i Motala, men redan innan evenemanget märktes en tydlig uppgång i antalet tidiga turister.
– Vi ser ett trendbrott i resemönstret i år, vi har många fler utländska besökare på plats redan så här tidigt på säsongen. Det är så oerhört glädjande och tyder på att de gjort aktiva val att besöka oss, säger Lotta Karlsson på Svecia Travels.
Svecia Travels driver Tullkammaren som är en viktig del av Motalas nya besöksservice, öppen varje dag, hela sommaren.
– Paketeringen som sjöstad blir en reseanledning och Göta kanal är så klart väldigt populärt. Det är tydligt att de utländska turisterna också hittar den information de söker för att planera sin resa, vilket är glädjande.

Just turistinformationen har fått en transformation i Motala inför årets säsong. Långväga gäster startar vanligen sin reseplanering på den nylanserade webben motala.se eller via mail och telefonkontakt med personalen på besöksservicen bemannad av Tillväxt Motala AB som ansvarar för Motala Besökservice på uppdrag av Motala Kommun.
Den tidigare turistbyrån i Motala hamn är stängd. Turister och besökare på plats hänvisas istället till Tullkammaren, vid hamnparkeringen, för personligt möte med en turistinformatör eller till någon av de 17 så kallade InfoPoints som erbjuder informationsmaterial runt om i kommunen.
– En uppskattad service intygar Jessica Hallros på Tillväxt Motala AB. Och ett bra komplement till den besöksservice som vår egna personal levererar via telefon och e-post alla dagar i veckan och fortsätter:
– Utmaningen ligger i att få Motalaborna att hänvisa rätt. När en verksamhet har legat väldigt länge på en plats kan det ta lite tid innan hänvisningen går igenom. Nu tar vi fram nya hänvisningsskyltar från gamla turistbyrån. Vi hoppas att det kommer underlätta att hitta vägen runt huset.
Besökaren är ofta mer flexibel i sitt beteende och har oftast sökt information på nätet innan man anländer till sin destination.

Åter till Cykelveckan. Under evenemangsdagarna är även Vätternrundans Informationsdisk i Folkets Hus utrustad med turistinformation och informatörer och inför cykelhelgerna har också Motala centrums butiker och caféer försetts med cykelloppsrelaterad information, en satsning som varit mycket uppskattad.
– Det medför både ökad delaktighet och en bättre service, avrundar Jessica Hallros.