Busfrö - en del av ett kretslopp - Motala

Arkiv

Busfrö – en del av ett kretslopp

Helena Uppgren är franchisetagare till Busfrö Motala

Idén till ”Busfrö nytt och bytt” föddes ur en trebarnsmammas ångest över ett växande klädberg samt ett besök i en second hand-butik i New York. Ett decennium senare har Västerviksbon Stina Qubti gjort stort avtryck via sin franchisekedja som nu finns i tio städer, varav Motala är en.

Här i Motala heter ägaren Helena Uppgren, att hon vågade ta steget att bli franchisetagare är något hon inte ångrar. Hon har idag två anställda, några som arbetstränar samt ideella krafter.

Det är en spännande resa att starta upp en butik från grunden. Extra roligt att man tillsammans med kunder bygger upp något unikt som dessutom har en positiv effekt på miljön säger Helena.

Busfrö nytt & bytt är Sveriges största second hand-kedja där konceptet går ut på att du lämnar in det du vill sälja under noggranna förhållningsregler. Kläderna måste vara nytvättade och fräscha, helst inköpta under de senaste fem åren samt matcha rådande säsong. Varje hushåll har ett inlämnarkonto som berättigar till inlämnande av en påse per avdelning och månad. Butiken prissätter och om varorna säljs så får inlämnaren 40% av försäljningspriset. Varorna hänger kvar i butik i två månader sedan skänks det vidare till en hjälporganisation. Ett koncept som verkar passa de flesta och som ligger helt rätt i tiden.

Busfrö Motala är ett klimatsmart alternativ, vi förespråkar grön shopping. Butiken är miljömärkt med Naturskyddsföreningens ”Bra Miljöval”. Genom märkningen vägleder föreningen konsumenter att hitta produkter som är minst skadlig för miljön.

När pandemin drog in över landet så märktes det även hos Busfrö men kunderna har ändå fortsatt att vara lojala. Man tvingades dock ta till stödåtgärder som korttidspermittering.

Vi har byggt upp Busfrö tillsammans med alla fantastiska inlämnare som ju är grunden till Busfrö. När man lämnar in sina varor passar de flesta på att ta ett varv i butiken när man ändå är här.

När andra butiker i centrum drog ner på sina öppettider så valde Helena att bibehålla sina öppettider. Dels för att det konstant är kunder inne i butiken men framförallt för att vara tillgänglig under rådande kris.

Ja nu när människor blir av med sina jobb och många måste tänka ekonomiskt så finns vi. Man betalar mindre för second hand som i stort sett ser nytt ut. Man handlar nya saker för sina innestående medel, för kläder man har lämnat in. Vi skapar ett kretslopp i Motala där kläder och prylar återanvänds och får nytt liv. Fler och fler ser det fantastiska i denna idé vilket är glädjande.

Barnkläder är det som säljs mest av. Barn växer snabbt och behöver ofta nya regnkläder och ytterplagg. Hur mycket av det man får in som säljs tycker Helena det är svårt att svara på.

Vi donerar ju stora volymer varje dag och tar bara godbitarna från varje påse. Många prylar säljs samma dag som det plockas upp tack vare att det dagligen är många inne i butiken.

Helena har under tiden som butiksägare utvecklat en förmåga som gör att hon redan vid uppackningen av varor vet vad som går åt. Att rensa en påse går med vindens hastighet och det behövs när man får in ca 150 påsar om dagen.

Minns att jag i början tänkte att det skulle bli svårt med prissättning och vad som säljer men med tiden så sitter det bara där, som ett sjätte sinne.