Det var en gång... - Motala

Arkiv

Det var en gång…

ett gäng glada människor klädda i orangea tröjor

…skulle man kunna börja Medevi Prosalus företagshistoria då deras etablering är lite som en saga. Eller i alla fall en riktig framgångshistoria.

Medevi ProSalus ser inte sig själva som att de säljer produkter. Istället erbjuder de lösningen på ett problem. Det var nämligen ett problem som en gång i tiden skapade det behov som är upprinnelsen till deras produkter. Men vi tar det från början.

Det var en gång en glassfabrik som hette Östermalmsglass där ägarna Helena Nilsson och Bengt Andersson lade stor vikt vid att tillverka glass utan tillsatser. Att tillverka egen glass med naturliga råvaror var något helt unikt på 80-talet. Förutom glassförsäljning vid Östermalmsgatan och vid Borenshults slussar öppnade man även en av de första uteserveringarna i Motala, ett glasscafé på torget. Då rengöring av maskiner och redskap är en viktig del i en glasstillverkares vardag uppstod snabbt stora påfrestningar som gav hudproblem på händerna, trots användandet av handskar.

Vi letade överallt efter produkter som kunde hjälpa oss att klara påfrestningarna på våra händer. Till och med när vi var utomlands sökte vi efter nya produkter och vi testade allt vi kom över. Inget hjälpte.

När de studerade ingrediensförteckningen så upptäcktes att samtliga produkter innehöll petrokemiska restprodukter, något som smörjer för tillfället men i längden snabbt torkar ut. Helena, som är väldigt intresserad av läkeörter och vegetabiliska oljor, började experimentera och de kontaktade experter i ämnet. Det resulterade i tillverkning av egna produkter till sig själva och sin personal. Det vinnande konceptet visade sig vara att endast använda naturliga råvaror. När de egenhändigt tillverkade produkterna fungerade mer än tillfredsställande väl så höjde man snabbt blicken och kontaktade andra tillverkande industrier för att delge sin nya kunskap.

Påfrestningar på hud är det tredje vanligaste arbetsskadeproblemet i Sverige. Endast ergonomi och buller uppges vara vanligare och de två sistnämnda arbetar man ju väldigt aktivt med, informerar Bengt.

Nu startar kapitel två i sagan, inköparna på industriföretagen uppmanade ja nästan krävde att Helena och Bengt skulle sälja sina produkter även till privatpersoner.

Våra produkter var så populära bland de anställda att man tog med lite hem till sin familj så åtgången på företagen blev alltför stor. Nu krävde företagen att vi skulle sälja direkt till konsument.

Det var upprinnelsen till en helt ny verksamhet. 1995 sålde man sin glassverksamhet för att satsa helhjärtat på Medevi ProSalus, sortimentet breddades och man började även erbjuda sina produkter till terapeuter som fotvårdsspecialister och massörer. Inriktningen man arbetar efter är att produkterna är ekologiska och levereras i förpackningar tillverkade av förnybar råvara som kan återvinnas. Hållbarhet är väldigt viktigt och genomsyrar hela verksamheten.

De viktigaste marknaderna är mässor och event, olika terapeuter samt försäljning direkt till konsumenter via web-shop. Sportevent av olika slag är väldigt stort och man är till exempel partner till Vätternrundan. Private Brand, det vill säga produktutveckling och tillverkning till andra företag som säljer produkterna i sitt eget namn, är också en betydande del.

Som de flesta vet ställdes alla mässor in liksom våra viktigaste event Vätternrundan, Vansbrosimmet, Mecklenburger Seen Runde och Göteborgsvarvet för att nämna några. Där fyller våra produkter verkligen ett behov, och de eventen är en viktig kontaktyta mot nya kunder, så självklart påverkas vårt bolag. Men vi försöker ställa om och hänga med i den digitala utvecklingen. Just nu deltar vi faktiskt i Svenska Cykelmässan som arrangeras digitalt.

Bengt poängterar att digitala lösningar är bra och att det verkligen fyller ett behov just nu, han hyllar Vätternrundans satsning #minVätternrundan men menar också att inget kan ersätta det fysiska mötet. För Medevi ProSalus är det viktigt att inte bara sälja en produkt utan att även kunskapsinnehållet kommer med i leveransen. Hur man gör för att uppnå bäst resultat. Det är först vid ett personligt samtal man når fram med de där sista procenten viktig information, den som gör skillnaden mellan att leverera en väldigt bra produkt mot att leverera en enastående produkt.

Vi har ofta cyklister som efter genomförd Vätternrunda kommer fram och tackar för att vi tog oss tid att dela med oss av vår kunskap. Kramar från nöjda kunder går inte att ersätta med digitala möten.

Trots rådande pandemi försöker man ändå se positivt på tillvaron och räknar med att kunna överbrygga krisen. En ökad försäljning av tvål och handcreme har ändå till viss del täckt upp för en minskad marknad i sportsektorn. Även på terapeutsidan är minskningen stor då många av deras kunder tillhör riskgrupperna.

Vi har faktiskt nyanställt nu i mars! En kommunikatör som ska hjälpa oss att arbeta med inspiration. Cykling är ju en fantastisk sport även i dessa tider. Så vi försöker uppmuntra till att fortsätta cykla men i mindre sällskap. Vi vill behålla vår relation med cykelcommunityn och har bland annat tagit fram ett cykelquiz som har blivit mycket populärt. Vi tror på att göra saker med glimten i ögat, avslutar Bengt.

Snipp, snapp, snut men en sak är säker, Medevi ProSalus-sagan är långt ifrån slut.