Vill du ha kommunen som kund? - Motala

Vill du ha kommunen som kund?

Bild

Du som är företagare vet väl om att du kan lämna anbud när Motala kommun upphandlar tjänster och produkter? Det är enkelt att prenumerera på aktuella upphandlingar inom din bransch via vårt webbverktyg.

Varje år sammanställer upphandlingsenheten i Motala kommun en upphandlingsplan. Den innehåller planerade upphandlingar under de kommande 18 månaderna. Nu finns en aktuell plan för 2018 och halva 2019. Där kan du som företagare hitta intressanta upphandlingar som berör just din verksamhet.

Under det kommande året har vi många upphandlingar på gång inom fastighetsunderhåll. Vi kommer även att efterfråga tekniska konsulter och byggentreprenad av ett nytt äldreboende i Mossenområdet. I upphandlingsplanen kan du se alla, över hundra, planerade upphandlingar 2018-2019, som rör sig över vitt spridda branscher.

– Det står i vår policy att upphandlingarna ska utformas så att lokala företag kan vara med och lämna anbud. Det kan vi göra genom att exempelvis göra mindre upphandlingar, så att man som småföretagare känner att det är möjligt att leverera enligt avtalsvillkoren, säger Stefan Johansson, upphandlingschef i Motala kommun.

Motala kommun ingår i inköpssamverkan tillsammans med kommunerna Boxholm, Mjölby, Vadstena, Ydre och Ödeshög för att få en kostnadseffektiv upphandlingsverksamhet. Men de enskilda upphandlingarna är ofta utformade så att det går att lämna anbud som rör en av kommunerna.

– Det är lätt att hitta aktuella upphandlingar via vår hemsida. Om man registrerar sig kan man också prenumerera på upphandlingar som kommer ut inom en viss bransch, säger Stefan Johansson, som också tipsar om att företag som vill ha kommunen som kund kan söka efter aktuella avtal i avtalsdatabasen och se när de går ut.

På vår hemsida https://www.motala.se/naringsliv-och-arbete/upphandling-och-inkop/att-lamna-anbud/ kan du läsa mer om hur du går till väga för att bevaka upphandlingar via systemet E-avrop och hur du gör om du vill lämna anbud.