Gott bemötande som affärsidé - Motala

Arkiv

Gott bemötande som affärsidé

Birgitta och Thomas Säfström i receptionen på Högby spa & konferens

Om det fanns ett världsmästerskap i bemötande hade Högby spa garanterat stått överst på prispallen. Här, på den vackra släktgården från 1600-talet belägen mellan Motala och Borensberg, driver ägarna Birgitta och Thomas Säfström både lantbruk, spa, konferens och restaurang. Gästerna? Ja de ger idel lovord.

Fåglarna kvittrar, den skira grönskan gör sig redo för årets comeback och känslan av lugn och harmoni infinner sig direkt när man stiger in i entrén.

Välkommen till Högby spa och konferens!

Här möts jag av två varma leenden och en fantastisk capuccino från den senaste investeringen. Det tar inte många sekunder att förstå att framför mig har jag ett riktigt dreamteam. En duo som kompletterar och förstärker varandra. Resultatet? En verksamhet under ständig utveckling som emellanåt nog överraskar ägarna själva, om de tar sig tid att reflektera vill säga.

Mycket har hänt här på gården genom åren. Lantbruk har bedrivits och görs än idag. När kungen släppte handeln fri på slutet av 1800-talet så bedrevs lanthandel och det var hit traktens befolkning tog sig för att köpa förbrukningsvaror. Fram till 1968 låg även Högby småskola här.

När Bergvallaskolan byggdes i Borensberg lades många småskolor ner, farmor och farfar köpte då marken som skolan låg på berättar Thomas.

Han flyttade hit som elvaåring när föräldrarna tog över gården efter farföräldrarna. Birgitta flyttade in 1984 och nästa generation tog vid. Det var riktigt tuffa tider för grisbönder och de nya ägarna insåg att man måste hitta på något nytt. En bassäng byggdes där verksamheten riktades mot rehabilitering, Norrköpings kommun hyrde in sig på helgerna och ett omsorgsbolag hyrde övriga tider. Ett decennium senare, efter en egen Hamam-upplevelse börjar tanken på en spa- och konferensanläggning ta form. Drömmen blir snabbt verklighet, ett hamam, en ångbastu och en värmehäll byggs och efterfrågan ökar. Birgitta utbildar sig till spaterapeut och lämnar så småningom arbetet som kantor när verksamheten växer.

Trots att lokalerna är utbyggda i flera etapper känns det som att det alltid måste ha sett ut precis så här. Mycket kärlek och omsorg ligger bakom den smakfulla minimalistiska inredningen. Med sinne för detaljer har Birgitta verkligen utfärdat stordåd, färska blommor står på samtliga bord, allt harmoniserar och inbjuder till umgänge.

Vi vill att det ska finnas rum i rummet, så att man ska kunna sitta lite avskilt i små sällskap. Något som verkligen har kommit till nytta nu under pandemin, säger Birgitta.

En utmanande tid för en utsatt bransch

Pandemin ja, den har förstås inneburit många utmaningar för en utsatt bransch där restriktionerna har haglat under det senaste året. Verksamheten har dock bibehållits, men allting har skalats ner.

Vi agerade snabbt för ett år sedan, sade upp tre personer, korttidspermitterade och skar ner kostnaderna. Det var väldigt tuffa beslut och kändes inte alls bra, säger Birgitta.

Under mars och april förra året tvärnitade det, men en sakta återhämtning märktes av under sommaren som följdes upp av en mer optimistisk höst.

I september var omsättningen uppe på en normal nivå igen men så störtdök allt i november. Det var verkligen tufft! säger Thomas med en suck.

Efter ett mycket turbulent år ser man nu förväntansfullt fram emot sommaren. En av årets nyheter är paketerbjudande till cyklister där man erbjuder vackra cykelrutter på historisk mark, god mat, fantastiskt boende samt tillgång till spa-avdelningen för att råda bot på ömma muskler. Här finns mångårig erfarenhet när det kommer till just paketerbjudande och Högby spa & konferens har ett brett utbud.

Något som har blivit populärt på senare tid är vårt fredagsspa. Man anländer på fredag eftermiddag, varvar ner i vårt spa, äter en god middag, sover gott och avslutar med vår frukostbuffé före utcheckning på lördag förmiddag. Många säger att det blir extra lyxigt att ha fått njuta och ändå ha hela lördag och söndag kvar av helgen.

Dessutom erbjuder man en mängd olika behandlingar bland annat massage, ansiktsbehandlingar, hot stone och hamambehandlingar. Lite nyfiket frågar jag vilken som är mest populär:

Favoriten bland våra gäster är nog Hamambehandlingen. På varm marmorhäll blir man skrubbad, insvept i ett härligt lödder och så massage i löddret. Den behandlingen är verkligen uppskattad tipsar Birgitta.

Extra stolta över sin restaurang

Den nya vägsträckningen mellan Motala och Borensberg har varit en källa till oro för Birgitta och Thomas. Förutom att den går tvärs genom gården så ligger den ett stenkast från kärnverksamheten; spaavdelningen. På den direkta frågan hur det har påverkat verksamheten svarar Birgitta:

Mest positivt tror jag ändå, vi har satt upp flaggor och egen belysning, så många har sagt att det är lättare att hitta till oss nu. Att man upplever att vår spaanläggning ligger närmre än tidigare. Fast avfarten är livsfarlig, ingen som helst förvarning eller hastighetssänkning föregår en tvär högersväng. Det känns faktiskt inte alls bra.

Högby spa och konferens ligger alltså precis intill riksvägen mellan Motala och Borensberg. Utsikten är magnifik och inbjuder till reflektion. Oavsett om man sover över, njuter av spautbudet eller äter gott i restaurangen så är naturen ständigt närvarande och förstärker upplevelsen via de stora magnifika fönstren.

Restaurangen är något som ägarna är extra stolta över. Här utför kockarna stordåd och är hela tiden på jakt efter nya spännande utmaningar. Alla råvaror är svenska och man försöker så långt det är möjligt att välja lokalt.

Man behöver ju inte bo över eller vara konferensgäst för att få äta hos oss. Vi tar mer än gärna emot middagsgäster. Det vore fantastiskt om fler upptäckte vår restaurang säger Thomas och skickar med en uppmaning:

Kom bara ihåg att boka först!

Vikten av ett gott bemötande

På Högby spa drillar man sin unga personal i bemötande:

Vi har under många år påpekat vikten av ett bra bemötande, att man redan när man ser att gästen kommer, öppnar dörren, söker ögonkontakt, pre-Corona stod även ett fast handslag på agendan och förstås hälsar gästen varmt välkommen till Högby spa. Gästen i centrum ska genomsyra hela vår verksamhet.

Något som ger resultat. Bläddrar man i gästboken ser man idel hyllningar där ett par ord är ständigt återkommande: ”Fantastiskt bemötande”.

Vi får ofta personliga mail där man tackar för en härlig vistelse och ofta lyfter personalens insats säger Birgitta och ler stor.

Thomas inflikar:

Det är faktiskt så att nackhåren reser sig, så stolt blir man över dessa ungdomar.

Personalen är ung och stannar sällan mer än tre, fyra år men när kulturen är så tydligt förankrad så kommer de nyanställda snabbt in i rätt synsätt och fostrar i sin tur nästa generation.
Ta en tur till Högby spa och konferens, njut av utbudet och få ett bemötande med guldkänsla!