Hjärta för Tjällmo - Motala

Arkiv

Hjärta för Tjällmo

En leende ica-handlare vid fruktdisken

Eller kanske rubriken borde vara Hjärtat i Tjällmo, för här kretsar det mesta kring ICA-butiken. Ägaren Pär Selin brinner för sin födelseort och gör allt för sina kunder, något som blev en utmaning när pandemin slog till för ett år sedan.

Pär har Tjällmo i sitt hjärta och ICA i blodet. Född och uppvuxen i Tjällmo med en pappa som var traktens ICA-handlare. På frågan om det var självklart att han skulle ta över verksamheten efter pappa Jan-Erik får jag det lite roliga svaret:

Absolut… INTE!

Pär fortsätter:

Pappa tog över butiken 1989 och året därpå började jag sommarjobba. Efter jag hade slutat skolan och gjort lumpen så fortsatte jag på heltid. Att ta över efter pappa var inget jag ens hade funderat på.

Men så såddes ett frö och Pär insåg vilken enorm fördel han hade som fick möjligheten ta över en ICA butik.

Det är en stor process att få driva en ICA-butik idag. Intresset är enormt och ICAs ledning är väldigt noggranna i val av butiksägare. Det var betydligt enklare för mig att axla ägandeskapet. Visst behövde jag uppfylla alla krav men jag undslapp konkurrensen från andra spekulanter.

Pär beskriver övertagandet av butiken som en lång process, men redan under sin första dag som butikschef införde han utökade öppettider. Nu har man öppet alla dagar, året runt. Han föredrar veckor utan extra helgdagar, då verksamheten tuffar på som vanligt. Idag har han tolv anställda, alla med någon anknytning till trakten.

Jag låter skolungdomar jobba under lågsäsong, då är de redo när högsäsongen börjar i maj. Något de måste vara för då är det drag i butiken.

Benita och Pär utanför hjärtat i Tjällmo, ICA butiken.

Full fart är det även när jag är på besök för vår intervju strax efter påsk. Stämningen är fantastisk, samtlig personal jag möter bjuder alla på gott humör och trots ett högt tempo hinner man skoja och prata lite med kunderna som kommer och går. Pär hyllar sin personal och säger att han verkligen har hittat pärlor. Han betonar att det inte är något lätt jobb att arbeta i en liten butik där man ska kunna mycket om mycket.

Offline gör succé

Farhågorna han hade vid övertagandet gällande att omsättningen inte gick att öka har sedan länge lagts åt sidan. Mellan 2013, då Pär tog över verksamheten, fram till 2019 dubblades omsättningen. När sedan pandemin svepte in över landet för ett drygt år sedan, fullkomligt exploderade det.

Vi hade lite tur eftersom vi redan byggt upp vår online-handel och även hittat ett bra internt system för att hantera det. Jag tror inte vi hade rott den häftiga ökningen i hamn annars. Vi gick från att ha några online-kunder i veckan till att ha 15 om dagen.

Under ett par dagar blev de dessutom fullkomligt nerringda av oroliga kunder i riskgrupp som varken kunde handla online eller gå till butiken.

För att handla online måste man förutom att kunna hantera en dator, ha ett bank-id och ett betalkort. Det är långt ifrån alla som har det. Så efter ett par dagars betänketid kom vi på konceptet offline, vilket innebär att man ringer eller mailar sin inköpslista så kör vi in det i vårt interna online-system, packar, levererar och fakturerar månatligen, förklarar Pär.

Allt för en symbolisk summa. Det är väldigt viktigt för Pär att inte profitera på pandemin. Han vill främst hjälpa sina kunder. Irritationen är påtaglig när han berättar om ATG som drog in tjänsten då den veckovisa omsättningen var för låg.

Man säger att man vill värna landsbygden, men det mesta är faktiskt bara prat. Man är mycket ensam som företagare konstaterar han med en suck.

Förutom glesbygdsstödet från EU som han lyfter som en förutsättning för att kunna investera i sin verksamhet tycker han att det görs allt för lite för Sveriges glesbygd.

Sedan ett år tillbaka kör han ut matkassar till Godegård där förvaras varorna i kyl- och frysskåp tills kunderna hämtar dem. En insats som gör stor skillnad för Godegårdsborna vars affär lades ner för några år sedan.

Drömmer om maximerad service

Han inser att en utbyggnad är nästa steg för att utveckla sin verksamhet. Även för att möjliggöra utökad service till bygden, till exempel med Schenker och DHL-utlämning.

Idag får vi knappt plats. Vi är ombud för posten, systembolaget, svenska spel och apoteket.

Pärs dröm innefattar en obemannad affär de timmar man inte har personal i tjänst.

Jag tror att obemannat är framtiden, alltså som komplement inte 24/7. Tänk vilken service att kunna handla precis när du vill på dygnet. Jag tror faktiskt att vi kan nå nya målgrupper då.

Ny som infopoint

Från maj till september är det verkligen full fart. Ju mer verksamheter som har öppet här i Tjällmo desto bättre för alla i bygden.

Han lyfter Gästgifveriet som en mycket viktig aktör, liksom tjejerna bakom Rosa Äpplet samt pizzerian och kiosken.

Vi är inte konkurrenter, alla uppfyller olika behov hos våra besökare. Jag ser oss mer som ett komplement till varandra.

I år tar han över rollen som Infopoint i Tjällmo, men konstaterar att hans fantastiska personal redan svarar på frågor om öppettider och sevärdheter i området.

Så nu kan vi ju säga att vi är en officiell Infopoint säger Pär med ett skratt.