Jakobs Apotek – hälsoföretaget som ökar sin omsättning med raketfart! - Motala

Arkiv

Jakobs Apotek – hälsoföretaget som ökar sin omsättning med raketfart!

IMG_4686

Jakobs Apotek som driver online försäljning av exklusiva hälsoprodukter grundades i Motala 2015. Den största kundgruppen finns idag i Stockholm men nu vill företaget även satsa lokalt. Från och med oktober kan man som Motalabo hämta ut sina varor i de nya lokalerna på Ringtrastvägen.

2015 startade entreprenören Marina Jacobsson sitt företag Jakobs Apotek. Bolaget omsatte 2 miljoner 2017 och ökade till närmare 8 miljoner 2019. Även i dessa pandemitider ökar försäljningen stadigt. Framgångsreceptet tror man är en webshop med en unik nisch.

De första produkterna på Jakobs Apotek

Namnet Jakobs apotek är en lite mer traditionell version av efternamnet Jacobsson. 2016 lanserades webshopen och det var då företagsresan började på riktigt. Att resa var även starten till själva företagsidén som består av hälsa, kunskap och lokala produkter men även med influenser från andra kulturer berättar Marina.

Jag har rest hela mitt liv och på så sätt fått min inspiration för hälsa främst från Asien som är präglat av det ayurvediska holistiska helhetstänket. Vår första produkt var en ren och ekologisk kokosolja från Thailand som vi sålde under det egna varumärket Jakobs Apotek. I Motala såldes kokosoljan även i hälsoaffären i gallerian i flera år.

Marina Jacobsson, Tilda Atterflod, Vilma Vunnel & Maria Karlsson

Utöver kokosoljan fanns även tvålar och senare den kända cognac svampen. Företagsidén har alltid präglats av långsiktiga och noga utvalda samarbeten. Det innebär att sortimentet består av certifierade produkter med hög kvalitet och även unika produkter som andra inte har. Från 2017 tog Marina in nya varumärken, ett företag i taget. De första externa produkterna kom från det östgötska företaget Holistic och därefter varumärken som Bättre hälsa och Helhetshälsa från Borghamn.

Mitt intresse för hälsa i alla dess former ökade när jag jobbade med ekonomi på Holistic för flera år sedan. Från att vi startade Jakobs apotek har jag utökat mitt kunnande och följer alla hälsotrender som finns för att hitta rätt kundbehov

Marinas kollegor instämmer och menar att när alla bänkar sig framför sin TV så spenderar Marina gärna sin fritid på google. Hon är först på bollen vilket antagligen är svaret på framgången för Jakobs Apotek. Storsäljare just nu är kosttillskott och exklusiva naturliga skönhetsprodukter men även unika varorna som vitaminplåster, kristaller och Shungit mineralstenar från ryska karelen.

Coronakrisen har inte påverkat försäljningen hos oss, tvärtom, vi har dubblat försäljningen varje månad i jämförelse med förra året. Intresset för hälsa har ökat och framförallt var det försäljningen av C-vitamin som plötsligt sköt i höjden i början av pandemin

Jakobs Apotek har visioner om en ständig utveckling och att fortsätta satsa på nya hemliga koncept. Det är viktigt att hänga med och utveckla verksamheten, den som står still klarar sig inte i den tuffa konkurrens som råder. Det syns att Marina har huvudet fullt av nya idéer och det råder ingen tvekan om att kreativiteten flödar internt. Att vara egen företagare innebär för Marina en stor frihet. Hon trivs med att få testa nya idéer och litar ofta på sin magkänsla när hon tänker framåt.

I dagens galna prisfokuserade miljö med sidor som prisjakt vill vi istället satsa på personlig och individanpassad service samt erbjuda storköpsrabatt. Det är inte alls hållbart att beställa en burk här och en annan produkt där med tanke på fraktkostnaden som tillkommer. Vi vill gynna de terapeuter eller vänner som beställer tillsammans genom en rabatt vid köp över 1500 kronor.

I den enorma nyrenoverade lagerlokalen står Vilma Vunnel och Tilda Atterflod och packar produkter. Båda två gjorde sin praktik på Jakobs Apotek och har därefter blivit anställda. Idag jobbar fem personer på företaget i de öppna ljusa kontorslokalerna. Och fler lär det bli.