Arkiv

Ny bansträckning för Vätternrundan

Vätternrundan, 2015-06-12--13, Hammarsundet, Foto: Micke Fransson

Du har väl inte missat att Vätternrundan ändrar bansträckningen för att öka loppets säkerhet? Den sista delen av banan förändras och innebär att loppet från och med 2020 blir 315 kilometer – ungefär en och en halv mil längre än tidigare år.

Vätternrundan har en längre tid övervägt förändringar av banan, framför allt vid norra Vättern in mot Motala. Det är en trång del av banan med mycket trafik, som Vätternrundans ledning länge har velat se över av säkerhetsskäl.

Vi strävar hela tiden efter att höja upplevelsen av våra arrangemang, inte minst genom tryggare och säkrare lopp, säger Gunilla Brynell-Johansson. Vi gjorde en extra deltagarundersökning efter årets lopp och av de 5 000 som svarade, ville hälften att vi skulle göra något åt den sista delen från Hammarsundet till Motala. Det är en sträcka där många känner sig otrygga.

I stället för att följa den hårt trafikerade riksväg 50, får cyklisterna från och med 2020 köra in i Askersund och därefter mot målet i Motala via Åmmeberg, Zinkgruvan och Godegård.

 Vi har provcyklat, gått igenom statistik och studerat varje vägkorsning för att få ett bra underlag för det här beslutet, säger Gunilla Brynell-Johansson. Årsdygnstrafiken på den nya sträckningen är i snitt 770 fordon jämfört med 6 000 på den tidigare. Det säger en hel del om säkerheten. Och dessutom är det en mycket vacker väg.

Loppet blir något längre 2020 – men desto säkrare. 

Den nya bansträckningen innebär att Vätternrundan från och med nästa år blir 315 kilometer, vilket är ungefär en och en halv mil längre än i dag. En ännu större utmaning med andra ord.

– Vätternrundan är ett långt lopp och vi har full förståelse för att det finns deltagare som tycker att en och en halv mil är mycket, säger Gunilla Brynell-Johansson. Men samtidigt vill både vi och cyklisterna ha ett så säkert lopp som möjligt.

Innehåller i denna artikel är lånad ur en pressartikel publicerad på Vätternrundans webbplats. Läs hela artikeln här >>