Nygräddat hos Rosa äpplet - Motala

Arkiv

Nygräddat hos Rosa äpplet

Två kvinnor ler stort när de tar emot en krukväxt. Båda har förkläde och står i ett café.

Ett steg i taget med sprudlande energi och leklust bygger vännerna tillika Tjällmoborna Sophie Bergstrand och Josefine Lindström sin verksamhet. Ett gemensamt engagemang i olika välgörenhetsprojekt utvecklades till vänskap och mynnade så småningom ut i ett rosa bolag där kärleken till äpplen och Tjällmo är central.

En ljuvlig doft av nybakade bullar sprider sig i lokalen där en jazzig LP-skiva snurrar på skivspelaren. Det känns lite som en tidsresa att kliva in i Rosa äpplets café; alla rum har olika prägel men samtliga förgylls av ett magnifikt trägolv där brädorna är uppemot en meter breda.

En kanelbulle på ett vackert fat, bredvid en gul kaffefopp.

I historiska kvarter i den nordöstra delen av vår kommun huserar det alldeles nyöppnade caféet där Monica och Chris Wall drivit gästgifvaregården sedan 2012. Nu hyr man ut lokaler till ”Rosa äpplet” men fortsätter att driva hotellverksamhet i egen regi.

Monika betyder så mycket för oss, inte bara för att hon är vår stammis som dessutom köper frukostpaket till sina gäster. Hon fungerar även som vår mentor, med henne kan vi bolla idéer och vet att vi får ärliga svar säger Josefine och fortsätter:

Vi hade funderat på att ta över ”Gästis” ett tag men det har känts som ett litet för stort steg att ta. Så vi är väldigt glada när vi nu fick tillfälle att hyra lokalerna under ett år. Det ger oss perfekta förutsättningar att prova på samt utveckla vår affärsidé.

Kvalitét och säsongsodlat med så lite svinn som möjligt är devisen. Det sista har man löst genom att frukostgästerna fyller i vad de önskar till frukost, på så vis förgås inte buffémat som har stått framme. Man letar även efter lokala samarbeten där biodlare Tobias Wentzell är ett fint exempel.

Tobias frågade oss om vi ville sälja hans honung, rätt förutsättningar fanns då vi redan deltog på en hel del marknader med äppelmusteriet. Nu använder vi honungen i våra frallor. Det är så häftigt att man kan säga att den här honungen är tillverkad på vårens äppelblomster. Vi har dessutom lärt oss en hel del om bin, Tobias bin har ett nordiskt ursprung till skillnad mot de mer vanliga italienska, säger Sophie och ler stort bakom disken.

Caféet har varit öppet ett par veckor och trots att man inte har gjort några större marknadsinsatser har ryktet redan spridit sig.

Vi har faktiskt haft en hel del långväga fikaentusiaster, då har vi passat på att fråga vad de tycker och om vi kan göra något bättre. Det är den bästa feedback man kan få. Tjällmoborna har tagit emot oss med öppna armar berättar Josefine a.k.a äppelkrossar’n, ett smeknamn hon fick av sin far redan som barn.

Jag älskade äpplen, åt hur mycket som helst så pappa myntade uttrycket.

Det är ju nästan så man tror att pappa Hasse kunde se in i framtiden för snart stundar det som är grunden i rosa äpplets verksamhet; musterisäsongen, där just att krossa äpplen är ett av huvudmomenten. Inledningsvis mustade man enbart äpplen åt sig själva samt släkt och vänner men intresset spred sig och tjejerna insåg att det här kan man göra professionellt. De första åren användes en manuell mustmaskin som måste vevas för hand. Häromåret investerade man i en modernare maskin. I fjol stod man väl rustad men 2019 blev inget bra äppelår, så nu är längtan stor efter att få sätta igång och musta. I år är dessutom tillgången på frukt betydligt bättre.

Under musterisäsongen har caféet begränsade öppettider; kl. 10-16 på helger samt vid eventuell förbokning. Öppettider för inlämning av äpplen till musteriet är onsdagar och söndagar kl: 15-17. Mustningsprocessen beskrivs i korta ordalag med: vägning, tvättning, krossning, pressning, pastörisering och tappning på bag-in-box.

En bag-in-box på tre liter motsvarar ca 6 kg äpplen. I fjol ställde tjejerna sitt flexibla musteri i Ica Tjällmos trädgård som då var en av få platser som dignade av äpplen. När musten var färdig tog man några steg in i affären, där den sedan snabbt såldes. Mer lokal produktion än så är svår att uppnå.

På frågan varför man valde namnet Rosa äpplet på sin verksamhet kommer svaret lika snabbt som självklart:

För att vi är två feminister som älskar äpplen.