Problemfritt ägande i fokus - Motala

Arkiv

Problemfritt ägande i fokus

Mikael Rydell framför de nya lokalerna där Connys skog & trädgård flyttar in
Text & bild: Johanna Sjögren

Flyttlassen går just nu i skytteltrafik mellan Vadstenavägen och Turbinvägen när Connys Skog & Trädgård byter lokaler. Att hålla butiken öppen samtidigt som hela verksamheten flyttar och inte tycka det är en så stor sak symboliserar ägaren Mikael Rydell väl. Han har alltid kunden i fokus.

Nöjda kunder är den bästa reklam man kan få och då gäller det att alltid leverera. Ett gott rykte ger merförsäljning, säger han.

Något som låter enkelt men som inte är helt lätt att leva upp till. Det kräver en hel del av personalen.

Vi är ett gott gäng som täcker upp för varandra. Visst har vi olika expertis men mottot är att alla ska kunna göra allt. Då blir vi mindre sårbara och det är större chans att kunden blir nöjd. Sedan har vi jäkligt bra kunder också!

Micke köpte ut sin tidigare kompanjon Conny Svärdvall för två år sedan och är nu ensam ägare till verksamheten. Idag är de sex stycken fast anställda plus ett par säsongsarbetare. Bolaget grundades 2009 och firar tolv år i samband med premiären av nya butiken. Micke och Conny hade tidigare jobbat tillsammans i många år när behovet av en fackhandlare som erbjöd service uppstod. Mottot är att man ska kunna montera, serva och reparera allt man säljer. Produkterna ska vara av hög kvalitet från välkända varumärken. Med tiden har man utökat utbudet med en jakt- och fritidsavdelning men det är fortfarande skog- och trädgårdsprodukter som utgör huvudverksamheten.

Produkterna vi säljer är inte unika men vi har kunskapen, servicen och eftermarknaden. Vi ser till att vara välutbildade när det kommer till produkterna vi säljer.

Miljömedvetenhet har styrt utvecklingen
Idag finns ett stort utbud av fossilfria alternativ och utvecklingen har gått enormt snabbt. För tre år sedan var tio procent av försäljningen av handhållna produkter batteridrivna. Idag är den siffran uppe på 70 procent. Det finns pengar att tjäna då driftkostnaderna är 30 procent jämfört med fossildriven motsvarighet. Men det finns fler vinster än så.

Även om vi säljer Aspen miljöbensin så är det ju ändå bensin vi talar om. Du både andas in ångan, något som är dåligt för hälsan, samtidigt som miljön påverkas negativt.

En annan stor fördel med batteridrivet är att man som fastighetsägare kan börja klippa gräset tidigt på morgonen eftersom produkterna är så tystgående.

Bra val även för ökad grannsämja säger Micke och skrattar lite.

Micke har länge velat få till en lösning som möjliggör leasing av produkter och tjänster, i år blir det verklighet.

Vi var tvungna att ha med våra leverantörer i den här lösningen och i år har vi äntligen fått till alla bitar. Så från och med nu kan man faktiskt köpa tjänsten ”klippt gräsmatta” säger Micke med ett nöjt leende.

Julkort från Bettan
En riktigt populär tjänst företaget erbjuder är vinterförvaring av robotgräsklippare. Här vilar de upp sig i prydliga rader; Bettan, Ing-Marie, Sture och deras kompisar. De blir servade och tvättade samt uppdaterade med senaste programvaran. Ja de skickar till och med en god jul-hälsning till sina ägare med ett tillägg att de har det mycket bra på hotellet med sina vänner. Det här julkortet har, med all rätt, blivit en riktig snackis.

Ja det blev uppskattat, det visade sig att fler än jag tyckte det var en rolig grej och nu har det blivit tradition.

Pandemins påverkan
Micke påpekar hur extremt jobbigt det har varit att inte veta spelreglerna för vad som krävs för att hålla butiken öppen. Att förutsättningarna har ändrats hela tiden. Utöver det har företaget också drabbats av leveransproblem.

I oktober lade jag ordrar med leverans nu i mars och jag har aldrig haft så många restnoterade produkter. Nu ser vi resultatet av att fabriker stod stilla världen över. Även de leverantörer som tillverkar sina produkter i Sverige har drabbats för att det har saknats komponenter eller för att expertis har drabbats av reseförbud. Det här kommer påverka verksamheten lång tid framöver. Pandemin är ju inte över än.

Men Connys skog & trädgård har ändå klarat sig bra. Mycket beroende på att gemene man prioriterade hem och trädgård när man tvingades ställa in sina semesterplaner. Säkert påverkar även det faktum att många arbetar hemma och vistas mer i sin trädgård nu under pandemin.

I och med att vi vänder oss till både privatpersoner och näringslivet så är vi inte så sårbara. Vi säljer mer och mer produkter till fastighetsägare, golfbanor och kyrkogårdar.

En utmaning är att få en mer jämn omsättning.

Vi omsätter mer en dag i maj än vad vi gör under hela februari.

Trogna kunder är allt
Intervjun närmar sig sitt slut och den obligatoriska fotograferingen tar vid. Vi går vi ut för att ta lite exteriöra bilder. En bil kör sakta fram emot oss, rutan vevas ner och en leende man frågar när nyöppningen ska ske. Det är en av stamkunderna som vill hämta ut sin robotgräsklippare, ett förtroligt samtal, mer som mellan två goda vänner tar vid. Mannen bakom ratten säger att han har övertygat sin son att köpa en robotgräsklippare men att de avvaktar öppningserbjudandet och vill förvissa sig om att det blir ett sådant. Micke nickar bekräftande. Affärsidén kan inte visualiseras tydligare än så.