Arkiv

Wettern Outdoor positionerar fiske i Sjöstaden

Två herrar som står lutade mot en kassabänk och ler.

En ny butik inom jakt, fiske och friluftsliv har berikat Motala sedan mitten av april. Wettern Outdoor heter etableringen som startades tack vare en lyckosam flytt.

För nästan exakt ett år sedan flyttade Wettern Trädgård sin verksamhet till en stor lokal på Medevivägen. Niklas Bergman och Andreas Larsson heter männen bakom satsningen och det visade sig snart att det draget blev en riktig vinstlott. Affärerna tog ordentlig fart och antalet anställda har sedan dess utökats med åtta personer. Tanken på en butik tog form då det fanns lite outnyttjade ytor i den nya lokalen som man inte ville skulle stå tomma. Andreas stora intresse; fiske och friluftsliv kunde nyttjas:

-Varför inte passa på att göra något man tycker är roligt. Det fanns dessutom en lucka att fylla efter ”Olas sportfiske” som tidigare huserade i Motala hamn.

Ja och resten är som man säger historia. För drygt två månader sedan startades Wettern Outdoor – en butik inom fiske, jakt och fritid med ett säsongsbetonat sortiment.

-Just nu har vi mest fiskeattiraljer och fritidskläder i butiken men i augusti ställer vi om och har mer fokus på jakt, vi kommer även ha hundtillbehör säger Andreas.

Wettern Outdoor har förutom ett gediget sortiment även planer på events som tex temakvällar och fisketävlingar. Just nu är man i startgroparna för en stor fisketävling som planeras i september. Synergieffekterna mellan Wettern Outdoor och Wettern Trädgård är många.

-Vi har verkligen fått tag i rätt personal, vilket vi är enormt glada för. Att ha personal som både kan klippa häckar och stå i butik är en enorm fördel säger Andreas och tillägger:

-Man mår ju betydligt bättre av att vistas lite utomhus så det är en win-win. Niklas har dessutom alltid velat ha en butik där vi kan ta emot våra kunder på Trädgårdssidan.

Som för så många andra nystartade företag är den stora utmaningen att överleva det första året. Att klara vintern när varken jakt eller fiske är i fokus. Och inte minst att få ut budskapet om Wettern Outdoors existens.

-Att ha ett etablerat företag som kan stötta systerföretaget är nästan en förutsättning.